Svar: Hvor meget kød og fisk. Og vegetar måltider.

11. januar 2016

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Ditte

Tak for dit brev, rigtig fint at du skriver tilbage:)

Normalt skal der mere end en tsk kød eller fisk i en portion mad, når jeg anbefaler dig, at starte med denne mængde, så er det fordi jeres dreng har svært ved mad med lidt mere struktur og bid, og den sparsomme mængde er for at vænne ham til dette gradvist. Lige nu vil det være rigtig fint, at mosen er mild og cremet og blot med lidt struktur i form af lidt kød eller fisk - gradvist kommes mere og mere i, og maden får naturligt mere og mere bid. Og hen af vejen kan du nøjes med at mose grøntsager med en gaffel:)

Det anbefales at give børn fra 6 måneders alderen kød og fisk i grøntsagsmosen og også gerne som pålæg, når de begynder at spise brød. Kød og fisk giver blandt andet barnet protein, fedt, jern, zink, d-vitamin...

Når vi siger, at børn skal spise varieret, så betyder det, at de skal tilbydes følgende:

- Brød, gryn, kartofler, ris, pasta
- Frugt, grøntsager
- Kød, fisk, ost, æg
- Fedtstof
- Mælk

Det anbefales, at hvert måltid indeholder brød, gryn, kartofler, ris eller pasta samt grøntsager og/ eller frugt. Når man giver kød, så bør der varieres mellem forskellige typer kød - kød fra kylling, kalkun, okse, svin, kalv og lam. Når man giver fisk, så varieres der mellem de forskellige slags, og barnet bør tilbydes både mager og fed fisk. Der bruges også kød og fiskepålæg på brødhapsere.

Det anbefales, at hovedmåltiderne indeholder enten kød ...

Annonce

... eller fisk, men jeres dreng behøver ikke få kød eller fisk til alle måltider. Og hvis I hos jer f.eks. har en kødfri aften et par gange om ugen, så tænker jeg, at det er helt fint - han kan så evt. have fået lidt kød eller fisk til frokost :) Det anbefales blandt andet at bruge kød eller fisk i måltiderne, fordi det er en vigtig kilde til jern. Af samme årsag kan det være en god idé at bruge mme i grød og mos.

Når du laver vegetariske retter, må jeres dreng altså gerne spise dette. Det er dog vigtigt, at du er opmærksom på at sammensætte hans kost, så hans behov bliver tilstrækkeligt dækket. Det kan f.eks. gøres ved at sikre ham protein via æg, mme, bønner, linser, forskellige frø og kornprodukter, mange grøntsager osv.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Der skal varieres mellem forskellige fedtstoffer og overvejende vælges vegetabilske olier, hvor smagen passer ind.

Vegetarer har ofte højere indtagelse af jern end ikke-vegetarer, men når man er vegetar har man ofte et indtag af non-hæm-jern, som optages dårligere end hæm-jern. Derfor kan det være svært at dække behovet for jern, hvis jeres dreng kun får vegetarkost. Dette kan I dog afhjælpe ved at bruge mme i madlavningen, ligesom jeres dreng kan få kød og fisk på sit brød osv. når I når dertil. Du fortæller, at far spiser kød, så det lyder for mig som om, at I hos jer fint kan kombinere kosten og sikre jeres drengs behov.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder